1 december 2009

Klassiker schmasiker

Jaha, då var det dags för en kass klassiker. Tyvärr var det mitt val, men jag kan skylla på att det inte var mitt första hands val. Jag hade tänkt att ta "Annie Hall"(1977) en klassisk Woody Allen film, som jag har sett för herrans massa år sen och tyckte mycket om. High Fidelity (2000) är en film i samma stil som också är jättebra. Men var uthyrd på biblioteket, så jag fick gå igenom deras övriga sortiment.

Jag trodde verkligen att jag hade snubblat över en diamant när jag hittade den. Med Skådisar som Jack Nicholson och Faye Dunaway i huvudrollen och dessutom regisserad av Roman Polanski. Roman's personliga liv är dessutom en sådan fruktansvärd tragedi. Bland annat blev hans fru brutalt mördad 1969 då hon var gravid i 8:e månaden.


Den var nominerad till 11 Oscars, och vann en för bästa manus. En Noirfilm* utspelad på slutet av 1930-talet. Det jag saknade mest var karaktärs djupet. Man fick inte lära känna någon vilket gjorde att man inte brydde sig så mycket eller blev berörd, vilket jag tycker är det man ska bli av filmer.


*Film noir (franska för "svart film") är en subgenre inom thrillerfilmen, och avser en kategori svartvita filmer, framför allt kriminalfilmer, från 1940- och 1950-talen. Till genrens främsta kännetecken hör en cynisk och dyster värld av falskspel och mord. Tekniskt utmärker sig genren av sneda kameravinklar och djupa skuggor. Återkommande drag var rök, voice overs samt en femme fatale - en farlig och förförisk kvinna


1 kommentar :

  1. trist. jag har inte sett den men man har ju hört talas om den.

    SvaraRadera