29 november 2011

Anthony Hopkins

Femte filmen som Anthony spelade in är James Bond inspirerad och visades i söndags på filmklubben (hans debut film var The White Bus (1967)

When eight Bells Toll (1971)

Titeln syftar till sista scenen då de ska ses igen "at eight bells" vilket betyder vid midnatt. Den heter "Åtta glas" på svenska. Det var roligt att se en så ung Anthony och jag kunde inte låta bli att skratta åt vissa scener som blev som parodier eftersom musiken och språket är så överdramatiskt. Man måste verkligen ställa om hjärnan o radera alla vanliga förväntningar på hur man blir underhållen då man ser såna här gamla filmer. Anthonys chef var en fet gubbe som såg ut som en uggla och hade otroligt komisk karaktär.


Ett citat från filmen som jag gillade The bad guy:"we will be watching you" Anthony: "Maybe you'll learn something".


I övrigt kände jag precis som min syster då hon sett en James Bond film: "Fattade du nåt? Jag fattarde i n g e n t i n g". Så jag kan inte säga att jag fick ut något av filmen mer än att det är roligt att ha sett början av Hopkins karriär.


Alistair MacLean har skrivit manus och ligger även bakom en film vi såg nyligen då Clint Eastwood var temat, nämligen Örnnästet. Vi har ytterligare en koppling till den filmen då Richard Burton (som har huvudrollen) är den skådis som Anthony inspirerades av så pass mycket att han började studera teater. 


Alistair har även skrivit "Kanonerna på Navarone".







1 kommentar :

  1. Haha kul att jag bidragit med en klassiker :). Men jag fattade verkligen ingenting kanske därför det va så kul hehe

    SvaraRadera