22 april 2012

vegetariskt

Åh vilken mysig helg vi har haft med Neo och Carina!! Såna helger blir man glad av. Känns redan som en evighet sen vi var i Florida, trots att vi kom hem i tisdags... Konstigt hur snabbt man kommer in i där man är-men man ska ju leva i nuet! Men Olle frågade mig idag, "När ska vi åka till Disneyworld, nästa helg??"

I veckan lagade jag vegetariska biffar som blev så goda!! Jag serverade dem med blomkåls cous cous a la Rawfood Erika, klicka på länken o se när hon lagar till den på Nyhetsmorgon


Vegetariska biffar på morötter och chashewnötter, matvetesallad

1 dl ströbröd
1 dl grädde
3 stora morötter
2 dl osaltade chashewnötter
2-3 msk vetemjöl
1 pressad vitlöksklyfta
salt och svartpeppar
1 tsk torkad rosmarin
matvete för 4 pers
rucolasallad
1 ask körsbärstomater
oliver
dressing:
1 msk äppelcidervinäger (el liknande)
1 msk rapsolja
1 tsk dijonsenap
Koka matvetet. Blanda ströbröd och grädde, låt svälla en stund. Rör därefter ner fint rivna morötter, grovhackade, alt mixade nötter och pressad vitlök. Smaka av med kryddor. Forma 8-10 platta biffar eller bollar, stek på medelvärme i olja. Rör samman dressingen och blanda ner i det kokta.

Det var kanon att ha med sig till jobbet, då jag inte gillar att mikra allt jag äter, jag värmde bara upp biffarna så de blev varma. De höll ihop så fint trots att det inte är några ägg i. Det får bli fler gånger. Eftersom jag blir så trött på kött ofta, försöker jag ta med mig vegetariskt men det är svårt att hitta på goda saker. Någon som har gott vegitariskt lunch tips??!

Snart är det filmklubben, bra avslutning på en mysig helg! 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar