29 juli 2012

Service Sverige

Nu när mina kusiner från USA har varit här och hälsat på en vecka kunde jag inte låta bli att fråga vad de tycker om skillnaderna mellan kulturerna. Att vi är väldigt mode bundna är något de verkligen lagt märke till, att det är strikt mode, alla ska se likadana ut, ingen kan ha förra årets "krage". Roligt att de har lagt märke till det, de tyckte att alla har röda byxor hahha. Jag önskar verkligen att vi kunde vara med individuella och fria när det gäller mode...

En annan sak som kom på tal var hur man blir bemött i affärer och restauranger... Att det är "jobbigt" för de som jobbar att vara vänliga och fixa det som man vill ha. Och att det känns som man själv är trevligare än de är, inte alltid men ofta.

Det komiska är att när vi släppt av ena kusinen på stationen i Nässjö behövde jag köpa en flaska vatten och Aftonbladet så jag slank in på pressbyrån, fixade det jag ville ha och ställde mig vid kassan. Ingen där.. "Hallååå" ropade jag lite försiktigt. Väntade.... "Hallåååå" lite högre ifall de inte hört mig. Väntade lite till... Det kom en till kund och ställde sig efter mig i kön. Konstigt detta att ingen ens ropar att de är på väg eller kommer snart tyckte jag.... Så jag ropade igen "Hallååå" DÅ kom en kille och släpade benen efter sig och såg argt på mig, "Ja?". Jag svarade förvånad av hans uppsyn att "jag väntar på att betala". Varpå han svarar "Du har nog inte väntat så länge"

OH my God




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar