27 april 2014

Great Guana Cay (uttalas "Key")

Detta är vår Bahamasvecka,  sedan väntade en långhelg i New York (torsdag till söndag) för att fira vår ettåriga bröllopsdag och sedan, som avslutning på en helt fantastisk semester, 5 dagar med mamma o pappa i Florida.

Hela gänget fick plats i min svågers fina flygplan som tog oss direkt till March Harbor på ögruppen Abaco, därifrån fick vi ta en båt till slutdestinationen, ön Great Guana Cay.
En helt egen private beach vid vårt hus. Ön är så smal att på kartan ser det ut som en våg kan skölja över den när som helst.
Vår fina veranda med slående utsikt 360 grader runt om

Kusinerna leker i vågorna

En klassikerbild på Bahamas

Väntar i hamnen på Eddie Edmonton som ska ta oss ut på äventyr. Vi åkte båt varje dag och snorklade, fiskade, ö-luffade  och dök efter lobster/conchs.

Hope Town besökte vi bland annat när vi ö-luffade. Vackert!

Storfiskarn fångade en Baracuda (jag såg stimmet i vattnet glänsa till innan den högg). Den tillagades av Edmon på kvällen o smakade fantastisk. Trots att öborna kallar den skräpfisk

Det finns inga vanliga bilar, alla tar sig runt i golfbilar på smala vägar.

Underbar utsikt vart man än åker.

Ett enormt stort korallrev låg precis utanför ön! Snorklingen var fantastisk!

Jag såg ingen haj, men de såg med all säkerhet mej.

Korv lunch!
Vi fick en underbar middag av Forrest (Edmontons son). Han är utbildad kock och har sin egen sushi resturang Kidd's Cove Seafood Bar & Grill.

Stone crabs!
Här är en annan blogg av seglare som varit där och träffat Forrest också, lite kul att kolla på deras bilder!

Paul fångar hummer, nom nom!

Vår båt som vi åkte med varje dag!

Medan vi väntade på att de skulle få in längre åror till våra paddleboards,  fick Olle testa med Neo som passagerare. Vända var svårt så jag fick springa ut och hämta dem.... vilket resulterade i att jag steg på en härlig sjöborre och inte kunde paddla mer. Drama
Seaurchin fick jag lära migheter det på engelska. Inte så skönt, men det kunde vara värre har jag förstått. Försökte få ut taggarna med en pincett, men det gjorde mer skada än nytta. Så jag fick sitta med fötterna i ättika i 40 minuter, stod det på nätet att man skulle. (Öborna rekommenderade att någon skulle kissa på det...) Två veckor senare när jag smörjde in fötterna hemma kände jag taggen och kunde dra ut en av dem

Vi plockade underbart goda kokosnötter på tomten!

På det legendariska "Nippers bar"
Att vi blandade ihop våran New York väska med Bahamasväskan är ju "roligt" nu i efterhand.... Men när jag skulle packa upp för att ta på mig bikinin och hittade pälsväst och mössor var det mindre roligt "Miiiiikaeeeel". Det ordnade sig tack vare Lindas otroligt snabba insats att kolla upp platsen varifrån första bästa flyg som skulle till March Harbour, så väskorna fick åka taxi dit (Palm Beach) för att sedan flygas över, åka taxi, sedan båt sista vägen till vår lilla ö. Så jag behövde bara använda reskläderna en dag, och det var lite kyligt just den kvällen, så varför inte ta på sig sin Bahamas medtagna pälsväst hahah.

Det bästa med Bahamasveckan var avskildheten, den underbara maten och att bara umgås utan en massa shopping och kommers...

(OBS! För er som skall resa till Bahamas och tillbaka in i USA i privatplan, måste ha VISUM, det räcker alltså inte med det vanliga ESTA som man har för att komma in i USA.... JÄTTE dumt. Kommersiellt kan man åka utan visum. Förklaringen är väl 9/11... Så på hemvägen fick vi åka som vanliga dödliga, kommerciellt till West Palm Beach där de andra plockade upp oss för att åka vidare till Fort Myers för att lämna av ett gäng, och vi själva fortsatte mot NYC!)