2 juni 2014

Vipassana here I come

Inte för att ni skulle bli oroliga om jag inte gjorde ett inlägg på 10 dagar, men nu är det så att jag kommer göra det av en speciell anledning. Nämligen en tyst meditationskurs "Vipassana". Undrar ni vad jag gör exakt nu närmsta tiden kan ni kolla här:

04.00                Gonggong - väckning 
04.30 - 06.30        Meditation i salen eller på ditt rum 
06.30 - 08.00        Frukost 
08.00 - 09.00        GRUPPMEDITATION I SALEN 
09.00 - 11.00        Meditation i salen eller på ditt rum 
11.00 - 12.00        Lunch 
12.00 - 13.00        Vila och möjlighet till samtal med läraren 
13.00 - 14.30        Meditation i salen eller på ditt rum 
14.30 - 15.30        GRUPPMEDITATION I SALEN 
15.30 - 17.00        Meditation i salen eller på ditt rum 
17.00 - 18.00        Tepaus 
18.00 - 19.00        GRUPPMEDITATION I SALEN 
19.00 - 20.15        Lärarens föredrag i salen 
20.15 - 21.00        GRUPPMEDITATION I SALEN 
21.00 - 21.30        Möjlighet att ställa frågor i salen 
21.30-               Nattvila - ljuset släcks

Det ska bli så otroligt spännande att se hur jag kommer att klara av detta, hur svårt det egentligen kommer att bli. Hur sakta eller snabbt tiden kommer att gå. Jag har i alla fall lovat mig själv att inte räkna dagarna eller timmarna eller minuterna. Jag ska ta vara på varenda stund och verkligen bli så bra jag kan bli på meditation. Ge allt jag har.



Att vara borta från Olle blir det svåraste. Men han vet vad jag ska göra och att jag snart kommer hem igen. Sen kommer moster Linda att skämma bort honom mycket. Kan nog vara bra att sakna sin mamma också ibland!

Vi får se vem jag är när jag återkommer i mitten av juni. Kom tillbaka då. Då berättar jag ALLT!

PS det var denna tjej/blogg som inspirerade mig att åka.
PSS det finns en dokumentär på Netflix om ett fängelse i Alabama som använder denna teknik på sina fångar. Den heter The Dhamma brothers. Den bara måste jag se!

“Who would ever believe this Alabama hellhole would one day
foster one of the most progressive rehabilitation programs in the world? Strange, but true...It's a powerful journey...A truly inspirational piece of documentary filmmaking.” 
– Ken Fox, TV Guide's Movie Guide




2 kommentarer :

  1. Oj wow vad spännande!!
    Det ska bli så kul att höra din erfarenhet av detta. När jag ser schemat blir jag lite orolig över att man bara får lunch... men det löser sig säkert ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Eva! Jag var också orolig över maten, att jag skulle svälta ihjäl. Men eftersom man sitter stilla och mediterar hela dagen så klarade jag mig mer än väl med 2 frukter och te på kvällen. Gick inte ner i vikt heller! Lunchen var alltid god och ofta fick man dessert. En helt overklig erfarenhet som jag verkligen kan rekommendera då man behöver lite perspektiv på livet.
    Kram

    SvaraRadera