1 mars 2015

Mars är meditationsmånaden

Efter min 10-dagars Vipassanakurs i våras har jag inte mediterat som jag hade hoppats. Livet tar över och jag prioriterar ett avsnitt av "Breaking bad" eller "Bron" eller "The affair" eller nu på sistone "Better call Saul"som är en spinn off på Breaking bad och på morgonen har sömnen varit en överlägsen vinnare. Tack och lov har jag behållt kontakten med några Vipassana systrar och vi ska köra 10 dagar med 1 timmes meditation om dagen från och med idag. Överkomligt och en bra början. Ni andra som också vill börja, men kanske inte gått Vipassana kan få mycket hjälp och inspiration genom "tricycle" som kör guidade meditationer hela Mars!

Meditation i alla former hjälper oss att hitta styrka. Vi vill hitta en "qiuck fix" till våra problem, inte sitta i timtal som en del av livet. Sån är jag iallafall. Det är därför jag gillar "21-day meditation experience" genom Oprah och Deepak. Jag behöver variation samtidigt som jag är väl medveten om att det inte finns några genvägar. Vipassana finns där när jag kommer tillbaka från den västerländskt anpassade "feelgood" varianten. Den 16 mars börjar en 21-dagars gratis meditationsupplevelse som jag absolut inte kommer att missa- jag har varit med om deras tidigare gratiskurser och de är underbara!! Signa upp dig, du kommer inte ångra dig.

Om du vill höra varför Vipassana är en teknik som till skillnad från andra tekniker når djupet av vårat sinne och förändrar hur vi mår och hanterar livets upp och nedgångar i harmoni och äkta glädje



Nu finns det inga ursäkter- välj din meditation och ge dig en ärlig chans att må så bra du kan. Lika viktigt som fysisk träning-om inte viktigare...

"Be alone. Eat alone, take yourself on dates, sleep alone. In the midst of this you will learn about yourself. You will grow, you will figure out what inspires you, you will curate your own dreams, your own beliefs, your own stunning clarity, and when you do meet the person who makes your cells dance, you will be sure of it, because you are sure of yourself. Wait for it. Please, I urge you to wait for it, to fight for it, to make an effort for it if you have already found it, because it is the most beautiful thing your heart will experience." (from A well traveled woman)

1 kommentar :

  1. Ja, visst är det minst lika viktigt! Varför är det då så svårt?! Jag både yogar och springer vilket är en sorts meditation men jag ska nog fundera på det här...

    SvaraRadera