14 oktober 2009

svinis kan man dö av

Vi diskuterade svininfluensan idag på sångstunden. Ja, vad ska man säga? Jag vill inte vaccinera mig för att vanliga influensor är lika farliga. Och de kommer varje år, och folk dör. Sen tycker jag inte om att spruta in gift i kroppen om det inte är absolut nödvändigt.

Jag var helt ensam om att tycka så. Man ska tydligen vaccinera sig för att inte smitta andra som är känsliga och kan dö. Ja, det låter ju väldigt själviskt att inte vaccinera sig när andra riskerar att dö. Men om man har en annan influensa och smittar andra som är känsliga, så kan det ju få samma konsekvens.

Jag vet inte vad jag känner nu. Men jag vet i alla fall att jag verkar vara ensam om att inte vilja vaccinera mig. Detta är jag inte speciellt förvånad över. Men jag önskar att man kunde vänta med att vaccinera sig tills det kommer en sjukdom som faktiskt är farlig och som faktiskt kan ta dö på en.

Om det kommer en andra våg av svininfluensa, vilket är troligt, så är den elakare än denna. Har man då fått denna mildare typen klarar man sig bättre emot den tror jag. Vaccinationen hjälper förmodligen inte alls.

Visst ska de som vet att de är känsliga, som har kroniska sjukdomar eller är gravida vaccinera sig om de vill. Det är upp till var och en, jag respekterar deras val. Då behöver de heller inte vara oroliga att sådana som jag kommer och smittar och tar död på dem, eller?

Nu ska jag äta lunch i alla fall.

Nöff nöff

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar