27 november 2012

Sköt dig själv och bry dig om andra i trafiken

Jag pendlar 16 mil varje dag. Så jag kör mycket bil. Och jag vet att jag inte alltid har 100% uppmärksamhet på vägen, vilket är hemskt att erkänna. Som idag när bilen framför mig hade regestreringskylten "JUL" (hur festligt var inte det, klart bästa tiden för den bilen!!) och jag skulle rota fram mobilen för att ta ett kort då vi stod i en korsning och väntade på att få köra ut. Jag lyckades inte innan han for iväg, men vi skulle tydligen åt samma håll, så nästa tillfälle som gavs var i en rondell, inte så smart att försöka plåta samtidigt som man svänger i en rondell..... Någon bild blev det inte, och tack o lov ingen olycka heller.

Jag lovar, jag ska vara mer försiktig och göra som Oprah förespråkar. "Remember, The car is a No Phone Zone"

Nu till dagens dilemma. Folk som tror de äger vägen, eller tror de har företräde och visar detta på olika mindre sköna sätt. Uttryck som att blinka med hellyset då man själv är i omkörningsfilen, men de ska köra ännu fortare förbi och kan under inga omständigheter låta en annan fortsätta omkörningen av en lastbil. Detta hände ju mig idag, då jag låg i 123km/h i regn och kolmörker och körde om ett gäng lastbilar. Alltså detta gör så att hörseln stängs av, jag blir så arg. Hittills hade jag dessutom lyssnat på Alex och Sigges podcast, som dagen till ära handlade om just detta med hur arg man blir då någon förnedrar en eller stressar en i trafiken. Alex gav exemplet då han skulle köra ut från en mindre väg till en större, där högerregeln gällde. Det tänkte inte Alex på då det kändes som en huvudled, utan väntar istället på en lagom stor lucka. Bakom honom kommer en bil som tutar. Varpå Alex blir så arg/ställd/kränkt att han följer efter den här bilen ett tag. Inte för att han har en plan på vad han ska göra, det bara sker instinktivt. Det är märkligt, men det var precis det som hände mig, jag blev så arg att jag inte hörde ett ord vad som sades på podcasten (trots att det är väldigt hög volym då jag inte vill missa något o börja fippla med att spola tillbaka) Det är så onödigt. Och jag undrar vad personen i bilen som blinkar tänker..... det finns i alla fall inte ord för såna människor.

Det är inte tufft att inte ha tålamod i trafiken. Det är inte okej att ta ut sina aggressioner här för att man sitter i skyddad bil där man inte är rädd att göra det man annars inte skulle våga göra/säga. Det är dock okej att komma några minuter försent. Jag vill kunna göra misstag utan att folk ska "straffa" en för det. En olycka händer ju så lätt, ett ögonblicks verk.

Släpp fram någon i en bilkö istället för att köra så nära den framför som möjligt. Trots att du hemskt gärna vill köra om någon, lämna avstånd och för guds skull blinka inte med hellyset what the hell is wrong with you?! Tänk på människor du älskar o låtstas att det är de som sitter i den där bilen som du just nu terroriserar.

Skärpning alla underbara människor...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar