5 januari 2013

Lagom är bäst

Varje år vid den här tiden får jag en sån lust att rensa... både i kroppen och huset. Därför har följande skett; jag byter gärna ut kött mot grönsaker, fisk eller bönor. Mjölk mot soya mjölk samt äter mer färsk frukt. För jag vet att jag mår bättre då. Kanske blir det detox om lusten faller in. Just nu vill jag äta lagom av allt, för som ni kanske vet är Mikael världens bästa kock och han älskar kött, men är väldigt öppen för mer rawfood! Spana in hälsan själv

Underbar inspiration

Marinerade rödbetor, fetaost och valnötter på en salladsbädd samt ugnsbakad torsk med quinoa

Olle bakar Bamses muffins bestående av honung istället för socker samt grahamsmjöl, solrosfrön och rivna äpplen. Rena hälsokuren!

Ta-da!


Aubergine istället för kött i våra underbara fredags tacos (Mikael har nu beställt en tortilla press på ebay för att baka egna bröd!!)

Färsk äppel/grapefrukt jos från josmaskinen är sååååå gott. Har även laddat upp med råa rödbetor, det ska ju vara så förskräckligt nyttigt.

Organiserat "kontoret"

Köpt ett svart och ett vitt underlinne på Coop från Pierre Robert i helt underbar kvalitet och längd! Rusa dit, de kostar otroliga 50 kronor just nu. Här är deras härliga ull sortiment!
Nu ska vi åka kvällsåkning på skridskobanan. Och i ugnen ligger en hel kyckling och bakar till sig och sprider en gudomlig doft i hela huset! Äntligen, som jag har drömt om helstekt kyckling. Det är ju så kyckling ska smaka. Jamie Olivers Recept vi använder hittar du här....

2 kommentarer :

  1. Jag skulle också vilja äta mer rawfood/vegan men för att receptbanken (skallen) inte kan slänga ihop sådant på en höft så blir det på tok för mycket kött. En klapp på axeln till dig!

    SvaraRadera
  2. Åh, tack! Vet du vad, det gäller bara att börja tror jag, sen slänger man ihop det på en höft. Jag gjorde bönburgare i somras som vi grillade som var HIMMELSKA; http://www.alltommat.se/recept/Mexikanska-svartbonburgare-med-lime-och-koriander-20021. Det roliga är ändå att kunna njuta av både vegetariskt och gott kött... Kanske planera in 2 dar i veckan som är helt vegetariska. We can do-it! Kram till dig

    SvaraRadera