19 juni 2012

Ode till en ek

Nu har jag lyssnat färdigt på Virginia Woolf's "Orlando". En bok som jag förmodligen aldrig hade orkat ta mig igenom om jag hade läst den själv eftersom språket är gammaldags och meningarna komplicerade och långa att jag hade tappat tråden för länge sen. Detta är motsats till alla lättsmälta och "platta" böcker som finns idag. Inte för att jag läser så mycket, men detta sätt att måla fram ett mång-dimensionellt landskap triggar verkligen ens inre tankeverksamhet. Det lyfter fram tankar och känslor som alltid funnits där men som liksom aldrig fått ord, då är det som tiden stannar upp och man ser världen i starkare färger och konturer. Helt otroligt vacker bok. Mitt favorit avsnitt är cd 3 spår 7 och 8 där han bland annat funderar kring poesi, och vad som är sanning (Just här är Orlando en man, något århundrade senare är Orlando kvinna). Efter att ha trasslat in sig i alla möjliga riktningar föll han in i en djup depression. Just det scenariot fick mig att skratta samtidigt som budskapet nådde fram. Tragikomiskt.

Om jag ska försöka recensera denna bok tar jag mig vatten över huvudet främst för jag har ofta drömt mig bort och kan knappast återberätta handlingen, jag har bara älskat sättet som den skildrats i all dess språkliga intelligens. Om jag ska beskriva boken med två ord skulle de vara ologiskt genialisk. Motsatsen till logisk är väl ologisk, men ologiskt tycker jag orättvist är förknippad med idiotiskt, men denna bok är ett bevis på att så icke är fallet. Den är så fri i tanken och fick mig ibland att tänka på Woody Allens sätt att göra film, där skådisarna pratar direkt till filmpubliken. Så gör Virginia Wolf med sin berättar teknik, vänder sig ibland till läsaren och reflekterar. Som jag sa, mång-dimensionell.

Detta är bara början på min upplevelse och jag vill även höra den på sitt "riktiga" skrivna språk (engelska) för att inte tappa eventuella översättningsnyanser. Sedan måste jag se filmen "Orlando" som gjordes 1992 . Jag skulle kunna lyssna på samma bokCD igen, det finns så otroligt mycket i varenda mening att den inte ens uppfattas likadant om man lyssnar på den två gånger.

Ja, så tagen blev jag. Vilken författarinna



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar