5 mars 2013

Intellektuel(ler)?

Idag på hemvägen gav jag P1's "Filosofiska rummet" en chans. Det går ju stänga av om man inte får något utbyte. Men det fick jag.
Lyssna: Filosofiska rummet : Vad är en intellektuell? 20130401 06:03

Och insåg just hur fint det är att sträva mot bättre vetande. Sträva mot att vara mer samhällskritisk. Våga vara sådär egen, utan att påverkas av andras åsikter eller kommentarer. Ren, träffsäker i sin analys av omvärlden. Hur politiker och präster gavs som exempel på icke intellektuella på grund av sin övertygelse. En intellektuell skall, enligt dem, driva frågor till sin spets, tänka tankar hela vägen vilket kan resultera i att hen i slutändan ändrar åsikt. Man skall kunna vara självkritisk, vilket skiljer de intelligenta övertygade människorna från de intelligenta intellektuella eftertänksamma tvivlarna.

Programmet gav mig en super härlig känsla. TROTS att jag insåg hur långt ifrån intellektuell jag själv är. Men, enligt programmet, så är de flesta intellektuella åt vänster politiskt, konstnärer och kultur människor- så kanske har jag en chans ändå! Lyssna och njut!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar