5 augusti 2013

När Lusten Faller På

Yes! Jag har fått tillbaka lusten att blogga. Och att löpträna. Igår sprang jag 1 mil. Ska försöka göra det minst en gång i veckan nu inför Blodomloppet då jag detta år (20 augusti) ska springa 1 mil frivilligt! Förra året var jag som vanligt inställd på att springa 5km, hade skadeglatt retat min syster Linda för att hon hade satt upp sig på milen och tyckte det var så skönt att inte ta ut sig så. Skratta bäst som skrattar sist. Jag var anmäld till 1 mil utan min vetskap. Men antog utmaningen vid starten trots att jag var helt oförberedd. Lyckades ta mig runt på 1.02 med värsta krampen i vaden. Detta året ska jag minsann vara förberedd. Igår när jag sprang tänkte jag memorera de mentala tankeknepen jag tar till när det är som jobbigast för att dela med er:

  1. Fokusera på kroppens rörelse och din andning, inte hur jobbigt det är!
  2. Se dig själv utifrån. Tänk att du sitter i en fåtölj och ser dig själv i nutid. Vad skulle du säga? Kom igen, bättre hållning. Kämpa på! Snart får du vila. Heja heja.
  3. På raksträckor och i nedförsbacke "vilar" du. Det är i uppförsbackarna som kraften skall kopplas på. Detta har jag nyss lärt mig tänka vilket gör enorm skillnad då jag annars har "kämpat" även på raksträckor. Bara att ändra mental inställning att "vila" gör att det känns lättare och jag gör bättre ifrån  mig.
  4. Tänk att du håller perfekt tempo. Då är det lättare att njuta.
  5. If this was easy everybody would be doing it!
Som med allt annat är det din mentala inställning som är avgörande. Musik i öronen är underbart, men eftersom jag har slarvat bort min ishuffle i sommar har det blivit en hel del turer utan musik. Då lyssnar jag på mina andetag och fågelkvitter. Jag föredrar musik och countrymusik har bästa travtakten:) 

När jag kommer i mål gör jag alltid minst 10 stycken grodhopp. Bra för knäna explosiviteten och smidigheten. 


Sen stretchar jag med Yoga, Halvduva och stretchiga solhälsningar. Denna video ska jag testa nästa gång!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar